Monday, December 3, 2012

Pesanan kepada pesakit tasya'um a.k.a pesimisme

Minda pesimis banyak beri alasan. Tapi ini... tapi itu...

Sehingga tidak sedar ia membawa 2 dosa. Pertama
ia menyebabkan amal tidak berjalan. Kedua ia menyebabkan orang lain tidak beramal.

Minda pesimis ini lebih parah kesannya apabila ia ada dalam diri pimpinan, kerana ia akan diikuti oleh kebanyakan pengikut, sepertimana bayang-bayang mengikuti batang pokok yang bengkok.

Minda pesimis adalah antara penyakit berbahaya yang dihadapi oleh para duat, seperti yang tercatat di dalam buku Afatun Ala Tariq (Penyakit atas Jalan Dakwah) oleh Dr Syed Muhammad Nuh.

Kita harus berubah.

Selamat tinggal minda pesimis, insyaAllah.
(status facebook 30 November 2012)

Sekiranya ada satu tabiat yang boleh saya ubah dengan hanya memohon doa maka saya akan terus dapat mengubahnya, saya akan memilih untuk mengubah sikap pesimis saya.

Fitrah manusia, biasalah, sentiasa mengira-ngira apa yang bakal berlaku pada masa depan. Apa akan jadi kalau begini ... kalau begitu.

Tapi ini ... tapi itu ....

1001 alasan sudah keluar dari mulut diri ini.
Dan entah berapa banyak amal sudah tertahan sebabnya.
Dan entah berapa ramai juga yang telah mendapat jangkitan penyakit ini...

Inilah sebenarnya penyakit tasya'um a.k.a pesimisme.

Bagaimana bentuk pesimis dalam timbangan Islam?

Kalau ia hanya sekadar mengira dan meramal terjadinya sesuatu yang buruk sebagai akibat dari peristiwa-peristiwa tertentu, berserta pengalaman dan kebiasaan menunjukkan bahawa perkiraan itu seringkali benar dan tepat, lalu disertai dengan keyakinan bahawa segala sesuatu berada di tangan Allah ...

tetapi peristiwa ini sama sekali tidak memiliki pengaruh sedikit pun terhadap dirinya kecuali di atas izin Allah,

dan peristiwa ini sama sekali tidak membuatkannya mundur dari melanjutkan perjalanan dan merealisasikan tujuannya.

Pesimisme sebegini hukumnya tidak mengapa.


Faiza azamta fatawakkal alallah

فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ

Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya. (3:159)

"Pesimis (kerana melihat peristiwa tertentu) termasuk kesyirikan, dan tidak ada seorang pun di antara kita melainkan telah bersikap pesimis, akan tetapi Allah menghilangkannya dengan tawakal." (Hadis riwayat Abu Daud)

Syirik kerana menganggap hal yang dirisaukannya itu boleh mendatangkan manfaat dan mudarat, seolah-olah meletakkan ia sama dengan Allah SWT. Begitulah komen Ibn Hajar.

Komen Ibn Hajar lagi, terhadap sabda baginda "Akan tetapi Allah menghilangkannya dengan tawakal" ialah sebagai tanda bahawa apabila seseorang bersikap pesimis, lalu ia berserah diri kepada Allah dan tidak mempedulikan rasa pesimis itu, maka ia tidak akan dihukum atas sikap pesimis yang menjangkitinya.

Bangkitlah, sedarilah ketinggian darjat kita sebagai manusia di atas hamparan dunia

"Ketika Allah menciptakan bumi, maka bumi itu pun berputar sehingga Allah menciptakan gunung-ganag dan menancapkannya pada bumi sehingga ia tenang. Malaikat pun merasa kagum dengan penciptaan gunung-ganang tersebut seraya bertanya, "Wahai Tuhan kami, adakah di antara makhlukMu yang lebih hebat dari gunung-ganang?" Allah berfirman, "Ya besi." Mereka bertanya, "Wahai Tuhan kami, adakah di antara makhlukMPu yang lebih hebat dari besi?" Allah berfirman, "Ya, Api." Mereka bertanya, "Wahai Tuhan kami, adakah di antara makhlukMu yang lebih hebat dari api?" Allah berfirman, "Ya, air." Mereka bertanya "Wahai Tuhan kami, adakah di antara makhlukMu yang lebih hebat dari air?" Allah berfirman, "Ya, angin." Mereka bertanya, "Wahai Tuhan kami, adakah di antara makhlukMu yang lebih hebat dari angin?" Allah berfirman, "Ya, Anak Adam, ia bersedekah dengan tangan kanannya dan menyembunyikannya dari tangan kirinya." (Hadis riwayat Ahmad, Al-Musnad 3/124)

Bangkitlah, wahai saudara. Kita hanya perlu melawan nafsu, kuatkan jiwa, berusaha sehabis mungkin. Kita perlu sentiasa sedar akan hakikat kehidupan kita sebagai manusia yang telah disempurnakan penciptaannya oleh Allah SWT. Kita diturunkan sebagai khalifah. Mengapa harus pesimis dan berjiwa lemah dengan andaian-andaian yang belum pasti?

Mari berubah.

Ucapkan selamat tinggal kepada minda pesimis.

rujukan:
"'Afatun 'ala Ath-Thariq: Terapi Ruhiyah Aktivis Dakwah" karangan Dr Sayyid Muhammad Nuh.

No comments: