Friday, May 11, 2012

Cerita musolla di Australia dan politik di Malaysia.

Hari ini 10 Mei. Tiba-tiba teringat kisah kami pelajar-pelajar Muslim membuat protes selama lebih kurang setahun untuk menuntut pihak universiti memberi hak ekslusif musolla (ruang solat) kepada kami sahaja.

Kisahnya bermula apabila musolla kami yang lama, sebuah teratak kayu kecil di atas bumbung bangunan dirobohkan untuk memberi laluan kepada pembinaan beberapa tingkat baru. Kami diberikan sedikit ruang di salah sebuah bilik di universiti untuk menunaikan solat dan kami dijanjikan sebuah musolla baru dalam masa beberapa bulan.

Hendak dipendekkan cerita, kami diberikan musolla tersebut, tetapi kami perlu berkongsi ruang tersebut dengan penganut agama lain. Dengan kata lain, musolla itu hanyalah pada nama; hakikatnya ia ialah 'Multifaith Centre'.

Alhamdulillah, pimpinan pelajar di dalam RMIT Islamic Society (RMITIS) di universiti saya mengambil pendirian tegas; hak orang Islam untuk mempunyai ruang khas utk solat dipertahankan. Walaupun 'musolla' itu sudah terbuka pintunya (hanya pada waktu-waktu solat), karpet dengan garisan saf sudah terbentang, microfon siap dipasang dan hiasan dalam siap dengan tulisan-tulisan khat nama-nama Allah, selagi ia dijadikan multifaith centre, selagi itu tuntutan akan dibuat. Siri-siri protes bermula...

Musolla multifaith ketika baru dibuka


Gambar kami bersolat Jumaat di Bowen Lane, dipimpin oleh Presiden RMITIS, akhi Amr. sumber

Lebih kurang setahun protes berjalan. Kami solat di luar, beralaskan tikar, batu-batu dan rumput tiruan. Musim sejuk, panas, luruh dan bunga semua kami redah. Hujan juga membasahi solat kami. Solat jumaat dibuat secara terbuka di ruang laman universiti. Best juga. Buat pertama kali, rasanya, azan Jumaat berkumandang secara terbuka di Melbourne (selain pada solat hari raya). Pelbagai ragam manusia yang melihat. Ada yang mendengar khutbah sekali, ada yang menyindir, ada yang meluat. Tidak mengapa. Protes aman diteruskan berbulan-bulan sehingga pada satu tahap ia mendapat liputan meluas dari media. Petisyen dari pelajar Muslim dari pelbagai negara diambil. Saya sempat menjadi wakil untuk mengutip petisyen dari badan-badan Muslim Malaysia di Melbourne.

Pendekkan cerita lagi... selepas setahun lebih, protes berjaya. Kami akhirnya diberi hak istimewa ke atas musolla. Tiada perkongsian dengan penganut agama lain.

gambar kenangan bersama akh Elrafihi, Presiden RMITIS selepas akh Amr. Seorang yang lantang berkhutbah & menyuarakan pandangan.

Ia bermula dari pendirian tegas pimpinan pelajar tersebut (dengan sokongan badan Islam di Melbourne). Mereka sedar mereka hanyalah suara minoriti dalam masyarakat Barat Australia. Tetapi sekiranya mereka tidak bertegas dan hanya tunduk akur dengan keputusan universiti, semua universiti lain di Australia akan menjadikan ia precedent case. Inilah kata-kata yang sering dilaungkan oleh pimpinan RMITIS. Pelajar-pelajar Muslim masukan baru pula tidak akan merasai musolla mereka sendiri. Tatkala mereka membuat sujud, kemungkinan sebelah mereka ialah lilin-lilin yang disediakan untuk upacara penganut agama lain. (baca: pluralisme)

Ini hanyalah pengalaman peribadi saya. Kemungkinan pelajar luar negara lain ada pengalaman yang lain. Pada hemat saya, biar apa pun berlaku, pendirian kita sebagai orang Islam mesti tegas.

Kenapa saya keluarkan cerita lama ini?

Ya, kisah Karpal tegur Datuk Seri Ustaz Abdul Hadi Awang.

"Amat dikesali akhir-akhir ini Hadi kerap mengeluarkan kenyataan dan kemudian terpaksa menariknya kembali. Saya telah katakan sebelum ini, dan saya katakan sekali lagi bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan di Malaysia kerana ia jelas bercanggah dengan Perlembagaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini. (petikan akhbar Sinar Harian 10 Mei 2012)


Sebuah cerita yang seolah-olah sama, cuma berbeza medannya. Satu di medan institusi pendidikan luar negara, yang ini di medan politik Malaysia.


Kisah di luar negara berlaku dalam keadaan di mana umat Islam adalah golongan minoriti.
Kisah di Malaysia pula dalam keadaan di mana umat Islam adalah golongan majoriti.


Biarlah Encik Karpal hendak berkata apa sekalipun, tetapi saya berharap & yakin Ustaz Abdul Hadi, mewakili suara Islam, juga bertegas menjelaskan bagaimana sebenarnya hudud itu (mungkin dia belum tengok video penjelasan hudud lakonan pimpinan PAS sendiri; Oley) dan menegaskan bahawa agenda menegakkan Islam sentiasa mekar dalam perjuangan umat, khususnya PAS.



cerita kedai kopi bersama akh Saif Kattan, presiden RMITIS 2010-2011.


ps: ini ialah gambar kenangan bersama Presiden RMITIS selepas akh Elrafihi. Panjang celotehnya. Rupanya, ada lagi tindakan hendak menekan pelajar Islam walaupun setelah mendapat hak eksklusif ke atas musolla.

3 comments:

Qashmere said...

Salam kenal..

Semoga anda dirahmati Allah..

Anonymous said...

Salam.Master arch d rmit ..susah x survive?.Sy planng nk further ke sna, but rasa sdikit goyah .feel free,pls shre ur overall exprience as an archi studn in melbourne .hee.tq in advance

Anonymous said...

R u currently studying there , bro ?