Sunday, May 13, 2012

Aku Sekeping Logam Mentah



Aku sekeping logam mentah. Aku berasal dari tanah. Seluruh alam tahu kewujudan dan nilai yang ada pada aku. Tetapi hidupku dalam kegelapan. Ditemani cacing dan kumbang-kumbang tanah.Sesekali terdengar suara-suara dari dunia sana.

Satu hari Salama menjumpai aku. Dimasukkan aku ke dalam mesin penempa mata wang, lalu lahirlah aku sebagai sekeping duit yang berharga. Kehidupanku berubah 180 darjah.
Ke mana sahaja aku pergi aku digunakan untuk urusan jual beli barang dan servis.
Semua orang menghargai aku.



Dahulu aku sekeping logam mentah, kini aku sekeping duit yang bernilai.
 
Begitulah perumpamaan seorang Muslim. Islam ingin manusia memperbetulkan dahulu sistem jiwanya. Apabila sudah ada keyakinan yang benar dan halatuju yang sejahtera, maka semua amalan dalam kehidupannya berubah menjadi ketaatan kepada Allah.

Begitulah perumpamaan seorang Muslim yang mengurus hal ehwal dunianya agar ia seluruh kehidupannya menjadi ibadah. Hakikat iman dan keunggulan halatujunya melimpah ke dalam urusan dunia sehingga apa saja usaha yang dilakukannya bertukar menjadi ibadah yang tinggi nilainya. Oleh itu dalam urusan kehidupan, amal soleh tidak terbatas dan tidak terhenti.

(olahan ungkapan Syeikh Muhammad al-Ghazali dalam bukunya 'Inilah Agama Kita')

Khas kepada an-Najm, moga seluruh kehidupanmu bertemasya ke syurga dengan mujahadah yang sebenar-benarnya.

rujukan:
petikan Al-'Ibadah fi al-Islam, Dr Yusuf al-Qardhawi
dari Bab Tujuan Penciptaan Manusia, Asas-asas Islam: Modul Pembangunan Insan 2, Ikatan Muslimin Malaysia)

No comments: