Friday, April 23, 2010

Kuching Urbanism, Melayu & India

Waterfront Kuching semasa 1960-an, tempat pelabuhan kapal-kapal pedagang.


Di awal 1900-an, ramai imigran India Muslim yang berhijrah dari selatan India ke Kuching sebagai pedagang. Ramai juga pemuda-pemuda India Muslim ini yang berkahwin dengan wanita Melayu tempatan. Mereka berasimilasi dengan masyarakat setempat, bercakap bahasa Melayu, mengamalkan cara hidup Melayu dan sebagainya. Asimilasi ini disambut baik oleh komuniti Melayu pada masa itu kerana mereka melihat mereka sebagai saudara seagama. Walaupun pada asalnya dipisahkan oleh 2 benua yang berlainan, apabila bertemu, tiada masalah untuk mereka yang berhijrah 'masuk Melayu'. Malah, hubungan mereka dengan masyarakat Melayu jauh lebih rapat berbanding hubungan mereka dengan kaum mereka sendiri yang turut sama berhijrah dari Selatan India. Subhanallah, masih basah lagi rupanya ukhuwwah sesama Muslim pada zaman tersebut. Cerita ini hampir sama dengan kisah penghijrahan kaum Muhajirin Makkah ke Madinah dan persaudaraan mereka dengan kaum Ansar.

Dan masuknya mereka ke dalam Melayu bukanlah menjadi hal yang besar. Melayu mereka kerana Islam. Bangsa Melayu di Kuching pada masa itu merupakan tunggak Islam di rantau itu. Maka tidak hairanlah ramai masyarakat India Muslim yang masih hidup sehingga hari ini, termasuklah keturunan mereka, mengaku sebagai Melayu. Dan tidak bermaksud mereka lupa asal usul mereka ataupun mereka malu dengan darah India mereka, bahkan mereka bangga tetapi persoalan mengapa masuk Melayu itu seolah-olah benda remeh. Yang mereka lihat hanyalah ikatan akidah yang mengikat mereka sebagai satu bangsa. Nama 'Melayu' dipakai sebab mereka di Tanah Melayu.

Kes yang sama juga berlaku di kalangan orang Pakistan di Kelantan dan Malayalee.

Apabila Perlembagaan Malaysia dibuat, definisi Melayu pun bukanlah sempit sangat. Sangat fleksibel. Berdasarkan perlembagaan, seorang Melayu itu didefinisikan sebagai seorang Muslim, hidup dengan cara hidup Melayu dan berbahasa Melayu. Sama juga dalam Mahkamah Adat Istiadat Sarawak, orang luar bahkan boleh memohon 'masuk Melayu' sekiranya mengaku Muslim (memeluk agama Islam), berbahasa Melayu ataupun mengamalkan cara hidup Melayu.

Maka seharusnya kita melihat kemelayuan sebenarnya bukanlah keturunan semata-mata. Melayu itu merupakan Muslim di rantau ini. Cuma mungkin sekarang definisi itu sudah disempitkan. Maka timbullah pelbagai perbalahan yang remeh, yang kadang-kadang langsung tidak membawa kepada amal.

dipetik dari:
"Reasons for Assimilation: Focus on the Indian Muslims in Kuching, Malaysia" by Maya Khemlani David & Caesar Dealwis.

ps:
- Tak sangka belajar mengenai Asian Urbanism pun boleh jumpa maklumat seperti di atas. Yang bestnya, saya sendiri merupakan keturunan golongan India Muslim yang disebutkan tadi. Generasi ketiga. Dan dah campur dengan darah Cina juga. Tapi pada masa yang sama, saya juga Melayu.
- respek dengan datuk. Namanya Kethergany. Alim orangnya. Dulu bekerja sebagai pedangang kain. Lidahnya masih tak lari dari pelat India. Moga termasuk dalam golongan ahli syurga, insyaAllah.

2 comments:

Test said...

menarik. baru tahu. terima kasih sebab kongsi bersama

Unknown said...

sama2. =)