Sunday, November 15, 2009

Rawak. Pemerhatian akhir-akhir ini.

Bertahun-tahun ditarbiyyah, sejauh mana kita mengerti erti ukhuwah.
Seorang ikhwah senior pernah menegur kami yang masih berada di Melbourne, ukhuwah kami tidak basah. Saya pening, apa yang tidak basahnya?

Nak dikatakan bergaduh, tidak. Selalu sahaja bergembira bersama. Bermain bersama. Bekerja bersama. Hadir qiam bersama. Daurah, tamrin, etc.. Sering meluahkan perasaan sesama sendiri. Entah di mana yang dikatakan tidak basah.

Kata-kata ikhwah tersebut sentiasa bermain-main di fikiran.

Sehingga apabila diuji sedikit, makna ukhuwah itu mula nampak.

Ukhuwah itu hanyalah atas dasar perjuangan. Kerana perjuangan, segala konflik diabaikan. Ianya perkara yang remeh. Di depan kita, ada masalah yang lebih besar untuk diselesaikan. Apabila ini difahami, segala takrif ukhuwah yang kita kenali sebelum ini akan datang sebagai bonus.

Dan sungguh, ukhuwah atas dasar perjuangan ini jauh lebih manis. Ianya manis dalam setiap perilaku. Setiap pertemuan dan perbincangan tidak akan lari dari topik yang sama. Perjuangan. Dakwah dan tarbiyyah. Cuma, mungkin sekarang, ianya tidak dapat dikecapi bersama semua ikhwah, kerana setiap ikhwah ada tahap penerimaan yang berlainan. Perkembangan yang tidak sama laju. Mungkin suatu hari nanti.

2 comments:

Anonymous said...

Puting beliung dalam kepala bagai pusaran air kopi dalam cawan

Unknown said...

Ayat plagiarism!