Thursday, May 29, 2008

Sehingga menusuk hidung

Mengapa ramai wanita (wanita muslim especially) di luar sana suka sangat memakai wangian melebih-lebih? Sehingga bau itu boleh terhidu sekitar 5 meter radius sekitar mereka. Bau itu sangatlah xsedap. Menusuk ke hidung, membuat saya selsema. Orang mukmin akan mengucap apabila terhidu. Tahukah perbuatan itu berhias melampau-lampau?

Pakailah ala kadar, sekadar hendak menutup bau yang tidak enak.
Tahu tabarruj? Ianya ditegah, HARAMM

Tabarruj bererti wanita menunjukkan dan merperagakan perhiasan dan kecantikannya untuk menarik perhatian kaum lelaki dan meransang keinginan mereka.

Rujuk Al-Ahzab 33.

Sekali lagi..HARAM wahai wanita-wanita Muslim.


Peliharalah dirimu wahai wanita, nescaya dirimu akan terpelihara dari api neraka.

Jangan biarkan mata-mata liar lelaki gersang di luar sana memandangmu.
Tutup pintu maksiat itu.

Kamu sudah dimuliakan dalam Islam, tidak perlu kamu mencari kaedah lain untuk memuliakan/menaikkan imejmu.

2 comments:

Anonymous said...

I wish i cud say the same thing to our mothers and aunts...U know, ada perempuan2 pegi surau pun pakai perfume..nak tegur, diorg dah tahap nenek2 dah..kang dikata kita tulah pulak..hmm..

Anonymous said...

satu perkara, bila diulang-ulang tunjuk, lama kelamaan akan menjadi kebiasaan pada pandangan. satu perkara bila diulang-ulang buat, lama kelamaan akan jadi akhlak. sekarang kitalah yang kene biasakan pada masyarakat dengan besederhana. Bagi wanita yang sedar, maka biasakanlah masyarakat di sekitar kita dengan kesederhanaan dalam ketrampilan. Itukan dakwah yang lebih berkesan.

Kalau dengan mak, mak cik etc, perlu pandai timbang antara hubungan dan syariat. Habis lemah pun, bencilah dlm hati dgn perbuatan yang berlebih-lebihan.

teruskan perjuangan !